Aandrijfmogelijkheden
1) Rekker: -Rubberband powered vliegtuig
-Rubberband powered ornithopter
-Rubberband powered helicopter
-Rubberband catapult launch
2) Perslucht: -Waterraket
-Perslucht aangedreven propeller
-Venturi
3) Raketaandrijving: Rocketplane
4) Veerkracht: 'motor' van een achteruit-trek speelgoedautootje
5) Geen aandrijving: Zweefvlieger
...
Omdat ik iets anders en originelers wil gebruiken als aandrijfmechanisme dan een rekker, ben ik op zoektocht gegaan naar alternatieve aandrijvingen.
Een zweefvlieger is niet van toepassing aangezien de opdracht is 'ontwerp en ontwikkel een vliegtuig aangedreven door een propeller'.
Flite Test heeft een zwever ontworpen die simpel te bouwen is. Deze methode kan echter wel handig zijn voor het quick and dirty prototyping.
Aanvankelijk wou ik een waterraket als aandrijving gebruiken, maar omdat dit een heel krachtige en kortstondige aandrijving is en omdat water relatief veel weegt, ben ik hier niet verder op ingegaan.
Raketaandrijving leek me te onveilig, omdat het tenslotte een onbestuurbaar modelvliegtuigje is.
Flite Test heeft dit ook uitgeprobeerd, maar dan op een RC vliegtuigje.
Een andere mogelijkheid is om te werken met een gasmotor, nl. een gasturbine; turboprop.
(zie link pg 34)
Dit leek me een heel origineel en doeltreffend idee, maar dit was helaas te complex.
http://doks.khbo.be/doks/do/files/FiSe8a819982212dece301212f69d1180140/eindwerk.pdf?recordId=SKHB8a819982212dece301212f69d118013f
Omdat een motor op basis van gas wel tof leek, heb ik verder gezocht.
Opnieuw kwam ik uit bij één van de experimenten van Flite Test.
Wat ook een mogelijkheid is, is om te werken met perslucht, want het gewicht van perslucht op 10 bar is verwaarloosbaar.
Ik had het idee om een perslucht aangedreven dremel te gebruiken als 'motor'.
Dit geeft echter weinig stuwkracht en verbruikt heel veel lucht. Wanneer ik dit aansloot op een 1L fles op 10 Bar, draaide de propeller maar een tweetal seconden. Dit is dus zeer inefficiënt.
Aangezien ik het wel een goed idee vond om met perslucht te werken, heb ik verder gezocht. Uiteindelijk kwam ik uit bij een Venturi (=air jet).
Dit heeft een veel groter rendement dan de propeller, omdat er per liter perslucht die erin wordt geblazen, tot 100 maal meer lucht verplaatst wordt. Met andere woorden is er dus voor een kleine input een heel erg grote output.
Enkele sites met technische info:
http://butterflyofdream.wordpress.com/2012/08/20/air-jet-and-bladeless-fan-shares-the-same-principle-vortex/
http://www.tech-sales.com/Nex_Flow/air_jets.htm
http://www.industrielestofzuiger.nl/atex-schoonmaakmachines/atex-venturi/222-venturi-enkelzijdig/
Dit heb ik ook uitgetest met een 1L fles en de Venturi heeft een veel grotere en langere stuwkracht dan de propeller.
De propeller in de video is enkel om de stuwkracht van de Venturi aan te tonen.